Jak rozpoznać Hashimoto?

Najważniejszymi badaniami do diagnozowania Hashimoto są: badania krwi, biopsja gruczołu tarczycowego i USG tarczycy. Badania krwi są najłatwiej dostępne i mogą już ujawnić chorobę tarczycy. Badanie hormonu stymulującego tarczycę, czyli tzw. TSH stosuje się, jako pierwsze badanie podstawowe i przesiewowe funkcji tarczycy. TSH jest to hormon przysadkowy i to on wysyła organizmowi różne sygnały, aby produkował więcej hormonów, gdy wykryto ich niski poziom występowania w krwiobiegu. Gdy niedoczynność tarczycy jest nieleczona to TSH przekroczy normę, a gdy nieleczona jest nadczynność tarczycy to poziom TSH będzie poniżej normy.

Badanie TSH jest świetnym sposobem zauważania długoterminowych zaburzeń tarczycy, lecz niestety pozwala zdiagnozować chorobę Hashimoto dopiero w jej końcowym stadium, kiedy doszło już do uszkodzenia tarczycy. We wczesnym stadium choroby Hashimoto u pacjenta poziom TSH może się często wahać między dwoma skrajnościami, a czasem może się mieścić w normie. Poziom TSH może występować w normie nawet przez wiele lat. Amerykańskie laboratoria posługują się normą w wynikach od 0,50 do 5,0 uIU/ml, natomiast w polskich laboratoriach norma wynosi od 0,27 do 4,20 uIU/ml. Obecnie trwają badania i prace, żeby zmienić zakres normy TSH, ponieważ lepiej rozumie się jak działa tarczyca. Najlepszym badaniem krwi wykrywającym chorobę Hashimoto jest takie, które określi poziom przeciwciał przeciwtarczycowych wykazujących reakcję autoimmunologiczną gruczołu tarczycowego.

W chorobie Hashimoto przeciwciała, które będą podwyższone to:

- aTPO są to przeciwciała przeciwko peroksydazie,

- aTG są to przeciwciała przeciwko tyreoglobulinie.

U osób chorujących na Hashimoto poziom jednego, albo obu przeciwciał będzie podwyższony. Z czym większa ilość przeciwciał, tym większe prawdopodobieństwo, że pojawi się jawna niedoczynność tarczycy lub inne dodatkowe choroby autoimmunologiczne. Najnowsze doniesienia medyczne mówią, że u 80-90 % ludzi chorujących na Hashimoto pojawiają się przeciwciała aTPO. Kolejnym badaniem na wykrycie choroby Hashimoto jest USG tarczycy. Jeżeli w badaniu krwi danej osoby, nie znaleziono przeciwciał przeciwtarczycowych trzeba wykonać USG tarczycy.

Charakterystycznymi zmianami dla Hashimoto są np. zmiany gęstości tkanki tarczycowej lub małe zgrubienia. Wszystko to będzie zauważalne w USG tarczycy, nawet jeśli wyniki badań przeciwciał przeciwtarczycowych dadzą wyniki negatywny. Oznacza to, że może być to choroba Hashimoto. Najnowsze odkrycia pokazują, że od 10 do 50 % chorujących na Hashimoto mogą mieć negatywne wyniki w kierunku przeciwciał. W takim przypadku osoba może przechodzić mniej agresywną chorobę, nazywaną seronegatywnym zapaleniem tarczycy typu Hashimoto. Kolejnym badanie na rozpoznanie choroby Hashimoto jest cytologia. Podczas tego badania do tarczycy delikatnie wprowadza się pod skórę szyi cienką igłę i dokonuje się pobrania komórki tarczycy. Potem są one badane pod mikroskopem i dzięki temu badaniu można stwierdzić czy wykazywane są objawy choroby Hashimoto. Tą metodę diagnostyczną przeważnie stosuje się, aby określić czy występujące zgrubienia tarczycy są nowotworowe lub nieszkodliwe. Nawet podczas tak inwazyjnego badania choroba może być niezauważona, ponieważ podbiera się dość ograniczoną liczbę komórek, a przecież nie każda komórka może wykazywać chorobę. Również ważnym badaniem w kierunku diagnozowania choroby Hashimoto jest badanie krwi FT3 i FT4. Gruczoł tarczycowy wydziela wiele różnych hormonów takich jak: kalcytonina, T1, T2, T3, T4. Najbardziej aktywnymi formami hormonów tarczycy są trójjodotyronina tzw. T3 i tyroksyna tzw. T4. W momencie, kiedy krążą w ciele i są aktywne to nazywane są FT3 i FT4 i można zmierzyć je poprzez badanie krwi. Gdy ich poziom w organizmie jest niski, a wynik TSH jest w normie to znak rzadkiego typu zaburzeń gruczołu tarczycowego nazywany niedoczynnością pochodzenia centralnego. Dość często w chorobie Hashimoto można zaobserwować spadek żelaza we krwi, co może oznaczać słabą pracę nerek i śledziony. Szczególnie jest to ważne, kiedy występuję też wychłodzenie i osłabienie, dlatego powinno się zbadać też poziom ferrytyny. U osób z chorobą Hashimoto jej odpowiedni poziom jest bardzo ważny. Ferrytyna jest proteiną, która odpowiada za magazynowanie żelaza. Jej niedobór może objawiać się wypadaniem włosów. Kolejnym bardzo ważnym badaniem jest sprawdzenie poziomu witaminy D3. Większość niestety ma jej niedobory. Ta witamina jest ważna dla zdrowia w chorobach z autoagresji. Osobą, którym towarzyszy wiele objawów i do tego przewlekły stan przemęczenia, wskazuje to potrzebę na wykonanie kolejnych specjalistycznych badań, czyli testów na nietolerancje pokarmowe, które wykluczą, co można spożywać, a co nie i zmniejszą dokuczliwe objawy.

Jeśli chorujesz na Hashimoto i chciałbyś zasięgnąć pomocy dietetyka zapraszam do swojej Poradni Dietetycznej w Nowej Soli lub w Nowym Miasteczku. Możesz się również umówić na konsultację dietetyczną online.

Bibilografia:

• Wentz I., Hashimoto. Jak w 90 dni pozbyć się objawów i odzyskać zdrowie. Tł. A. Żak, Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2017

• Zaremba M., Zatrzymaj Hashimoto. Wzmocnij tarczycę! Wydawnictwo Pascal sp. z o. o., Bielsko-Biała 2017

• Brakebusch L., Heufleder A., Jak żyć z Hashimoto? Poradnik dla pacjenta Wyd. IV. Tł. M. Barysz, H. H. Chmielewska, Wydawnictwo Pro Media sp. z o. o., Warszawa 2013